„Korzenie sztuki sakralenej” – warsztaty posania ikon i śpiewu w Świętej Lipce

P1050117 kopia

Świętolipskiej Pani, która króluje w Sanktuarium jako Matka Boża Jedności Chrześcijan, zapewne miłe są wszelkie działania wpisujące się w ideę kościoła niepodzielonego.  Warsztaty pisania ikon oraz śpiewu gregoriańskiego i bizantyjskiego „Korzenie Sztuki Sakralnej”, poprzez sięganie do źródeł sztuki sakralnej sprzed podziału chrześcijaństwa, nawiązują do tego właśnie nurtu.

Warsztaty odbyły się w lipcu 2015 r. w Domu Pielgrzyma tutejszego Sanktuarium. Prowadzili je członkowie pracowni ikonopisania  Grupa Agathos  oraz Schola Węgajty. Zajęcia miały miejsce blisko siebie, a efekty ich pracy przenikały się, by tak jak niegdyś, malarstwo i śpiew stanowiły całość doświadczenia sacrum.

W niedzielę poprzedzającą warsztaty ponieśliśmy ikony w procesji wokół Sanktuarium. Było to dla nas duże przeżycie. Jak powiedział o. Aleksander Jacyniak Po wielu latach ikony znów były obecne w procesji. Wizerunki Chrystusa, Matki Bożej i świętych trzymaliśmy przez pięknie haftowane ręczniki łemkowskie pochodzące z XIX i początku XX w., które wypożyczyła nam pani z cerkwi greckokatolickiej w Kętrzynie.  Podczas pobytu w Świętej Lipce dane nam było jeszcze raz uczestniczyć w procesji z ikonami. Tym razem ruszyliśmy przez krużganki kościoła za figurą Matki Bożej Fatimskiej w dniu jej wspomnienia. We wspaniałej akustyce krużganków piękny mocny głos pana Andrzeja Batora – światowej sławy barytona -  komponował się ze śpiewem wiernych sławiących Niepokalaną.

DSCN2415 kopia

Procesja z ikonami

IMG_1701

Procesja w z ikonami wokół Sanktuarium w Świętej Lipce

Uczestnicy Pracowni Ikony zmierzyli się z tradycyjną techniką tworzenia ikony. Otrzymali szpongowane deski lipowe zagruntowane według tradycyjnej receptury. Pod okiem osób z Grupy Agathos – Bartosza Bremera, Małgorzaty Dżygadło-Niklaus i Ewy Grześkiewicz – wykonali szkic, a następnie napisali ikonę. Pracowaliśmy nad ikoną Chrystusa Pantokratora, Matki Bożej Znaku, ikonami Archaniołów i Zwiastowania. Malowaliśmy temperą jajeczną – farbą, jaką stosowano jeszcze w Bizancjum. Rozmawialiśmy też o roli kanonu, bogatej symbolice i znaczeniu ikony.

P1050009 kopia

W pracowni

P1050133 kopia

 

P1050106 kopia

P1050098 kopia11695996_1142419092438977_5659732770185157120_n 11755710_1142418999105653_322018690742105498_n 10253814_1142418945772325_443745929832608404_n 11694954_1142418899105663_1093865043497403281_n (1)

W ramach warsztatu śpiewu zajęliśmy się chorałem gregoriańskim oraz hymnami bizantyjskimi. Melodie i utwory dotyczyły najstarszych przykładów liturgicznego śpiewu modalnego. Zaczerpnięte zostały z manuskryptów grecko- i rumuńsko – bizantyjskich, staro-cerkiewno-słowiańskich i średniowiecznych łacińskich. Poznaliśmy także przykłady śpiewów starocerkiewno-słowiańskich z Irmologionu Supraskiego. Chorał gregoriański i śpiew bizantyjski zabrzmiał w bazylice podczas niedzielnej liturgii. Zajęcia prowadził Wolfgang Niklaus ze Scholi Węgajty.

IMG_4586 kopia

Ciekawą i ważną część naszego pobytu stanowiły wykłady kustosza Sanktuarium – o. Aleksandra Jacyniaka SJ dotyczące teologii ikony. Prowadzone przez niego wycieczki pozwoliły nam poznać historię tych terenów i zamieszkujących je ludzi.  Widzieliśmy ciekawe zabytki i prace archeologiczne na terenie średniowiecznego cmentarzyska pruskiego.  W Kętrzynie odwiedziliśmy świątynie: rzymskokatolicki kościół św. Jerzego, zbór protestancki, cerkiew prawosławną i greckokatolicką. Rozmowy z przedstawicielami tych kościołów pozwoliły poznać historię naszego kraju widzianą z perspektywy osób innych wyznań. Taka wiedza i przyjazne relacje to ważny przyczynek do budowania jedności pośród różnorodności chrześcijaństwa.

DSCN1868 kopia

Narodzenie Najświetszej Marii Panny pędzla Jerzego Nowosielskiego znajdujące się w cerkwii w Kętrzynie

Wieczorami w kaplicy był czas na modlitwę indywidualną i medytację z ikoną.

Zajęciom towarzyszyła ciesząca się dużym zainteresowaniem wystawa ikon Grupy Agathos  –  Ikona-okno ku wieczności.

DSCN1346 kopia

Naszą wystawę odwiedził Metropolita Warmińsko-Mazurski

Warsztaty zakończyła uroczysta Msza święta, po której nastąpił obrzęd poświęcenia ikon powstałych podczas warsztatów. Ceremonii towarzyszyły piękne śpiewy bizantyjskie.

IMG_4563 kopia

Uroczyste poświęcenie ikon

IMG_4568 kopia

Dni spędzone  w Świętej Lipce były dla nas bardzo wzbogacające duchowo. Pisanie ikon w tak przepełnionym modlitwą miejscu to ważne doświadczenie, które na długo pozostanie w poznających tajniki pisania ikon uczestnikach zajęć.

Dlatego cieszymy się, że u stóp Matki Bożej Jedności Chrześcijan spotkamy się na warsztatach za rok. Jeśli chcesz spróbować swoich sił w pisaniu ikon bądź śpiewie gregoriańskim i bizantyjskim – zapraszamy za rok na warsztaty „Korzenie sztuki sakralnej”.

 

Ewa Grześkiewicz

 

Podobne wpisy: