Ikony z Petru Voda – Rumunia

 Fragment ikony Sądu Ostatecznego

Fragment ikony Sądu Ostatecznego

Na kompleks klasztorny w Petru Voda składają się dwa monastery – męski i żeński, polożone niedaleko siebie. Tamtejsi mnisi i mniszki prowadzą sierociniec oraz dom opieki. Na potrzeby tej działalności założona została klinika i szkoła. Ponadto siostry zakonne posiadają laboratorium, w którym przetwarzają zioła i rośliny lecznicze.

Klasztor męski w Petru Voda. Fot. Johann Wolfgang Niklaus

Klasztor męski w Petru Voda. Fot. Johann Wolfgang Niklaus

Klasztor męski w Petru Voda zbudowany został w XX w., ale wzorowany jest na średniowiecznej mołdawskiej architekturze sakralnej. Założony został przez archimadrytę Justina Parvu. Cerkiew nosi wezwanie świętych Archaniołów Michała i Gabriela, a poświęcona została pamięci ofiar komunizmu. Sam ojciec Justin więziony był przez komunistów – w 1945 roku skazany został na 12 lat więzienia, ale wolność odzyskał dopiero po 17 latach.  Konstukcja światyni jest drwniana, z zewnątrz i wewnątrz rozpisana w stylu bizantyjskim. Autorem fresków jest Michał Gabor.

Zapraszam do obejrzenia fotografii fresków z meskiego klasztoru.

Wśród malowideł znajdujemy ikony dwunastu świąt.

Ikona Zaśnięcia Najświetszej Marii Panny. Fot. Johann Wolfgang Niklaus

Ikona Zaśnięcia Najświetszej Marii Panny. Fot. Johann Wolfgang Niklaus

Powyższa fotografia przedstawia, wyjątkowo moim zdaniem piękną, ikonę Zaśniecia Najświetszej Marii Panny, Ten fresk upodobał sobie również ojciec Justin. Zmarł on w 2013 r., a jego pragnieniem było zostać pochowanym obok cerkwi, przed tym właśnie freskiem. Tak się też stało.

Kolejna ikona świąteczna przedstawia Chrzest Pański.

Ikona Chrztu Pańskiego

Ikona Chrztu Pańskiego

Jest także ikona wskrzeszenia Łazarza. To wydarzenie nie należy co prawda do dwunastu wielkich Świąt, jest jednak na Wschodzie uroczyście obchodzone w sobotę szóstego tygodnia Wielkiego Postu (dzień ten jest jednak  poza postem). Uważane jest za zapowiedź zmartwychwstania Chrystusa oraz wskrzeszenia umarłych do życia wiecznego. Celebracja tego święta była powszechna już w IV wieku.

Ikona wskrzeszenia Łazarza

Ikona wskrzeszenia Łazarza

Znajdujemy tu też ikonę uzdrowienia niewidomego.

Ikona uzdrowienia niewidomego

Ikona uzdrowienia niewidomego

A także ikonę zwaną „Pniem Jessego”. Przedstawia ona spoczywajacego na ziemi Jessego (ojca króla Dawida), z którego wyrasta drzewo. Na jego konarach stoi mała Maryja ze swymi rodzicami – Joahimem i Anną. Ikonę te można nazwać wyobrażeniem drzewa gaenealogicznego Chrystusa.  Motyw odnosi sie do proroctwa z Księgi Izajasza: Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni. (Iz 11,1)

 Pień Jessego

Pień Jessego

Jest tu też inne wyobrażenie rodowodu Chrystusa. Przedstawia ono małego Jezusa ze swą mamą – Maryją i babcią – świętą Anną.

Święta Anna, Matka Boża i Jezus Chrystus w otoczeniu aniołów

Święta Anna, Matka Boża i Jezus Chrystus w otoczeniu aniołów

Na zachodniej ścianie ikonopis umieścił bardzo rozbudowaną ikonę Sądu Ostateczniego. Jeden z jej fragmentów, przedstawiający grupę świętych wstawiających się za sądzonymi ludźmi, zamieściłam u samej góry artykułu. Poniżej zaś proponuję obejrzeć inną część. Oto diabeł ciągnie za brodę do piekła króla – grzesznika. Z trwogą przygląda się temu żona władcy. Ze strachu chwyta za ramię stojącego obok mężczyznę jakby oczekiwała, że ten ją obroni. On tymczasem, podobnie jak inni w tym zgromadzeniu, świadom swoich grzechów i nieprawego życia – łapie się za brodę, przeczuwając swój los.

Ikona Sądu Ostatecznego (fragment)

Ikona Sądu Ostatecznego (fragment)

I jeszcze jeden fragment ikony Sądu Ostatecznego: na końcu świata Anioł zwija Niebo i Ziemię.

Ikona Sądu ostatecznego (fragment). Anioł zwijajacy na końcuswiata Niebo i Ziemię.

Ikona Sądu ostatecznego (fragment). Anioł zwijajacy na końcuswiata Niebo i Ziemię.


Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>