Rozavlea cz. 1 – Rumunia

W podróży wiele ciekawych przeżyć, wrażeń spotyka nas w punktach nie ujętych starannie opracowanym planem. Zazwyczaj takie miejsca, o których nie napisano w przewodnikach, zostają mi o wiele mocniej w pamięci, niż te, które większość turystów stawia sobie jako cel wyprawy.

Tak też działo się w czasie mojego wyjazdu do Rumunii. Kiedy przemierzaliśmy Maramuresz, dotarliśmy do wsi Rozavlea w gminie Baia Mare. Miejscowość ta znana jest z drewnianej cerkwi pochodzącej z XVIII w. O niej opowiem w kolejnym wpisie. Teraz jednak parę słów o znajdującej się również tam, innej małej cerkiewce. Niestety, ponieważ należy ona do tych mniej znanych, nie udało mi się nic o niej wyczytać. Zobaczyliśmy ją z szosy. Stała na uboczu, z dala od domostw. Kiedy podeszliśmy, okazało się, że jest zamknięta. Na frontowej ścianie znajdował się fresk przedstawiający Sąd Ostateczny.

Ikona Sądu Ostatecznego

Lewiatan i Belzebub z duszą Judasza

W lewym, dolnym rogu malarz umieścił ziejącego ogniem Lewiatana. Na pierwszym planie w płomieniach stoi Belzebub trzymający duszę Judasza. Za nim, w ognistym wężu wydobywającym się  z paszczy bestii,  znajdują się personifikacje grzechów (na jednym za zdjęć widzimy np. prostytucję).

Jest tu też Archanioł Michał, który broni demonom dostępu do dusz sprawiedliwych.

 Sąd Ostateczny - fresk

Diabeł z duszami grzeszników i Archanioł Michał

Przedstawienie Sądu Ostatecznego umieszczano zazwyczaj w środku budowli, najczęściej przy wyjściu, bądź też na północnej ścianie, w miejscu dobrze widocznym. Miało przypominać wiernym o końcu świata, karze i mękach, jakie czekają grzeszników, a więc skłaniać do poprawy życia. Jednak w późniejszych czasach, zwłaszcza w XIX w., zaczęto wyprowadzać je na zewnątrz cerkwi, uznając, że diabły, grzechy, sceny piekielne nie przystoją wnętrzu świątyni.

Gdy tak staliśmy zapatrzeni w ową wizję sądnych dni, podjechał samochód, z którego wyszedł mężczyzna w średnim wieku. Popatrzył na nas i powiedział, że jeśli chcemy wejść do środka, to on zaraz pojedzie po klucz. Po paru minutach był z powrotem. Okazało się, że wewnątrz prowadzone są prace konserwatorskie. Od owego pana dowiedziałam się, że zewnętrzny fresk jest współczesny, ale napisany według stylu, w jakim dawniej rozpisana była ta cerkiew. Ten właśnie sposób malowania zachował się na malowidłach wewnętrznych. Przypomina on nieco styl, w którym rozmalowano świątynię w  Barsanie, zawiera jednak w sobie większą nutę ludowości.

Jeden z fresków przedstawia kuszenie Chrystusa. Ikonopis, mimo,że używał ubogich środków, znakomicie oddał zdecydowaną postawę Chrystusa nie godzącego sie na propozycje demona.

Ikona kuszenia Jezusa

Kuszenie Jezusa

Innym freskiem znajdującym się w tej cerkwi jest uzdrowienie chorego.

Ikona uzdrowiena chorego

Uzdrowienie Chorego

A także walka świetego Jerzego ze Smokiem.

Ikona Świetego Jerzego

Walka świetego Jerzego ze smokiem

Na filarach wymalowane zostały postacie Cherubinów i Sertafinów.

Cherubin

Cherubin

Cherubin

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>